Karriärfokus inom fastighetssektor

Fastighetsmäklare är ett yrke som jag börjat intressera mig av på senare år men ännu inte gett en ärlig chans. I mitt nuvarande arbete som receptionist på ett större företag har jag dagligen kontakt med kunder och trivs fantastiskt bra med den sociala delen av jobbet. Men jag har tröttnat lite på att inte få utlopp för mina andra kvalitéer och tror att arbetet som fastighetsmäklare skulle kunna vara ett yrke där hela jag kommer fram. Jag kommer givetvis att få utbilda mig till fastighetsmäklare och under denna period är det nog heltidsstudier som gäller.

Visserligen skulle det betyda att jag få lägga om min livsstil och leva knapert ett tag, men jag tror att det skulle vara värt det i det långa loppet. Jag har alltid varit intresserad och haft lätt för ekonomi och tror inte att det skulle vara några som helst problem för mig att lära in de andra delarna som ingår i utbildningen, då jag är snabblärd. Som fastighetsmäklare kan man söka jobb i de flesta städer, vilket är ett stort plus. Visserligen fungerar det även inom mitt nuvarande yrke som receptionist, men som fastighetsmäklare får man uppleva hela staden man jobbar i på ett helt annat sätt. Jag skulle tro att det är rätt hård konkurrens dock bland alla fastighetsmäklare, vilket jag har tänkt mycket kring. Jag tror att det skulle vara bra att jobba deltid som receptionist i början innan man får rullning på affärerna och kan stå på egna ben.

Dubbfria bildäck

Även om jag alltid brukar skaffa dubbdäck skall jag denna gång testa med dubbfria däck. Det finns en hel del fördelar sägs det, och om man inte testat denna typ av däck kan man ju inte riktigt veta vad som funkar bäst. Oavsett hur man resonerar när det kommer till däck kan man ju alltid gå in och höra sig för hos någon av alla de däckfirmor som finns runt om i staden. Jag har fått höra att man skall minska partiklar i luften om man använder dubbfria däck. I och för sig handlar det väl inte så mycket om att minska partiklar utan om att inte bidra till att det blir mer än nödvändigt.

Om man inte vet hur det där med dubbdäck påverkar luften kan man hitta en hel del information på internet. Från och till kan man se förbud mot att öra med dubbdäck i städerna. Jag vet inte hur man skall se till att det följs, men det visar i vilket fall på att man kommit fram till att det skall vara skadligt på något vis. Även om det kanske är en marginell skillnad tycker jag att det kan vara bra att testa och se hur det funkar. Om man kan bidra till bättre luft bara genom att välja en viss typ av däck, tycker jag det låter som en ganska liten ansträngning som faktiskt ger bra resultat! I vinter blir det dubbfria däck för vår del och kanske skriver jag om hur vi tyckte det var när vintern är över.